Το Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο με θέμα: «Το πολυπολιτισμικό σχολείο στον 21ο αιώνα – Διδακτικές μέθοδοι, εφαρμοσμένες πρακτικές και πολιτισμικές δεξιότητες» πραγματοποιήθηκε στην Κέρκυρα το διάστημα 4-6 Οκτωβρίου.
Την ευθύνη για τη διοργάνωση είχε το 1ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Ιονίων Νήσων σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων.
Σκοπός του συνεδρίου ήταν να θέσει τις βάσεις ευρύτερων προβληματισμών σχετικά με το σχολικό περιβάλλον, τις εκπαιδευτικές μεθόδους και τεχνικές που εφαρμόζονται και να δώσει το έναυσμα για γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων επί του θέματος.
Θεματικές του συνεδρίου ήταν οι εξής:
• Μαθητική ετερογένεια (πρόσφυγες, παλιννοστούντες, δίγλωσσοι, ρομά)
• Μοντέλα διαχείρισης της πολυπολιτισμικότητας / πολυπολιτισμικό σχολείο
• Διαπολιτισμική θρησκευτική αγωγή
• Διαπολιτισμική εκπαίδευση, παιχνίδι και Τεχνολογίες της Πληροφορίας
•Διαπολιτισμική διάσταση στα Α.Π.Σ. και στα σχολικά εγχειρίδια
• Συμβουλευτική και Υποστήριξη
•Διαπολιτισμική εκπαίδευση και εκπαιδευτικοί
• Εφαρμοσμένες εκπαιδευτικές πρακτικές
Την τελευταία μέρα του συνεδρίου είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε στην αίθουσα εκδηλώσεων της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας. Εκεί παρακολουθήσουμε την ομιλία του κοινωνιολόγου και διευθυντή του 2ο ΣΔΕ Κέρκυρας (κατάστημα κράτησης) Κυριάκου Κωλέση με θέμα «Γλωσσικές γέφυρες και ηχητικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης κρατουμένων σε καταστήματα κράτησης τύπου β’» .
Η εισήγηση του Κυριάκου Κωλέση
Χρησιμοποιώντας ηχητικά Υλικά Αναφοράς (πρωτότυπες ηχητικές καταγραφές) από τις αίθουσες διδασκαλίας του 2ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Καταστήματος Κράτησης Κέρκυρας Τύπου Β΄, ο δρ. κοινωνιολογίας και διευθυντής του σχολείου Κυριάκος Κωλέσης μελετά τη σχέση γλωσσικής δυναμικής και ηχοτοπίου του σχολικού περιβάλλοντος του Καταστήματος Κράτησης, αποδομώντας το σε τέσσερα διακριτά επίπεδα (layers) Κυρίαρχων Ήχων:
α) του «Χωνιού» (συσκευής αναμετάδοσης ήχου που χρησιμοποιείται σε μεγάλους υπαίθριους χώρους κυρίως για ανακοινώσεις, συνδεδεμένης στη συνείδηση με συμβατικές δομές εκπαίδευσης, στρατωνισμού και σωφρονισμού),
β) του Σχολείου (τόσο της ίδιας της εκπαιδευτικής δράσης στον χώρο των αιθουσών διδασκαλίας του σχολείου των φυλακών, όσο και του αντίστοιχου του δημόσιου γυμνασίου με το οποίο γειτονεύει -σε απόσταση μόλις 20 μέτρων από την κεντρική είσοδο του Καταστήματος-),
γ) του Αρχιφυλάκιου και του Επισκεπτηρίου (χώρων όπου κυριαρχούν ήχοι λεκτικής βίας ή ηχητικά συμφραζόμενα αυτής),
δ) της Σιγής (απουσία ήχου, υπόμνηση μιας επερχόμενης κλιμάκωσής του).
Τα παραπάνω παρουσιάζονται σπονδυλωτά μέσα από αντίστοιχα ηχητικά παραδείγματα. Ο εισηγητής, βιώνοντας καθημερινά τη ζώσα πραγματικότητα της συμβίωσης με τους κρατούμενους-μαθητές μέσα στον χώρο του μακροχρόνιου εγκλεισμού τους, επιχειρεί να αναδείξει το ρόλο του ηχητικού περιβάλλοντος στην εκπαιδευτική λειτουργική συνοχή των πολυπολιτισμικών ομάδων μάθησης της εκπαίδευσης ενηλίκων κρατουμένων.