Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε η πρόσληψη περισσότερων από 30.000 αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα σχολεία όλων των βαθμίδων της χώρας. Το γεγονός αυτό από μόνο του, αναδεικνύει τις τεράστιες ελλείψεις -χωρίς βέβαια αυτές να είναι οι μοναδικές- που υφίστανται σήμερα σε εκπαιδευτικό προσωπικό στην πληθώρα των σχολικών μονάδων
Στη συνέχεια, με ανακοίνωσή του, το Υπουργείο γνωστοποίησε την κοινή πρωτοβουλία Πλακιωτάκη – Μακρή που αφορά στις εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των αναπληρωτών ώστε να μπορέσουν να μετακινηθούν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι στις σχολικές μονάδες.
Τέτοιες ενέργειες ξεκίνησαν τα τελευταία χρόνια ακριβώς λόγω της διόγκωσης του φαινομένου της αναπλήρωσης που σχεδόν έχει μετατρέψει την εκπαίδευση σε εποχιακή εργασία. Ακόμη και οι χιλιάδες διορισμοί της τελευταίας διετίας-τριετίας δεν έχει φανεί να ανατρέπουν αυτή την εικόνα.
Η πρωτοβουλία είναι σίγουρα καλοδεχούμενη, ωστόσο έχει σοβαρές ελλείψεις που τελικά καθίσταται επικοινωνιακό τρικ.
1) Σε ένα μήνα θα υπάρξει και η δεύτερη φάση αναπληρωτών με χιλιάδες νέες προσλήψεις (Πολλά προγράμματα όπως τα ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ και ΔΥΕΠ-ΖΕΠ. Επιπλέον, χιλιάδες θέσεις παράλληλης στήριξης δεν έχουν ακόμα καλυφθεί). Οι αναπληρωτές των επόμενων φάσεων δεν καλύπτονται από αυτή την έκπτωση.
2) Οι ημερομηνίες ανάληψης υπηρεσίας είναι από 5-9-2022 έως και 6-9-2022 και η έκπτωση είναι περιορισμένη στην περίοδο από 4-9-2022 έως και 8-9-2022. Δηλαδή, μια μέρα πριν -κάτι που δεν αφήνει περιθώρια στους εκπαιδευτικούς για εξεύρεση κατοικίας- και 2 μέρες μετά(!) πολύ πιθανό κάνει το μέτρο άχρηστο. Επιπλέον, αν κάποιος εκπαιδευτικός ασθενήσει και πρέπει να παρουσιαστεί αργότερα, χάνει την έκπτωση.
3) Επί της διαδικασίας: Ο εκπαιδευτικός πρέπει να τυπώσει(;) την απόφαση πρόσληψης από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ (μερικές δεκάδες σελίδες) και τη σελίδα με το όνομά του, ώστε να λάβει την έκπτωση. Η διαδικασία αυτή είναι διαβλητή, απουσιάζουν βασικοί κανόνες ταυτοποίησης και ασφάλειας δεδομένων.
Σε σχέση με αυτά έχουμε να αντιπροτείνουμε το εξής: Μαζί με την πρόσληψη να υπάρχει πλατφόρμα για δωρεάν ακτοπλοϊκό εισιτήριο με μοναδικό QR code που να δίνεται σε κάθε εκπαιδευτικό που πρέπει να παρουσιαστεί στην αντίστοιχη Διεύθυνση Εκπαίδευσης ή στη σχολική μονάδα. Η πρόσβαση θα μπορούσε να γίνεται μέσω του gov.gr με πιστοποιημένους κωδικούς. Το μέτρο να αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο αυτούς της πρώτης φάσης. Με αυτό τον τρόπο όλοι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θα μπορούν να κάνουν χρήση του μέτρου ανεξαρτήτως προθεσμίας, να υπάρχει έλεγχος αν υπήρξε ή όχι χρήση του εισιτηρίου κ.α. Επιπλέον λύνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο το πρόβλημα να διατηρούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λίστα ατόμων, κερδίζεται χρόνος και όλη η διαδικασία γίνεται πολύ πιο αποτελεσματική.
Κατά τη γνώμη μας, η ψηφιακή μεταρρύθμιση μπορεί να λύσει πολλά από τα λιμνάζοντα γραφειοκρατικά ζητήματα που ήδη υπάρχουν και αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
ΜΑΡΙΟΣ ΜΑΓΙΟΛΑΔΙΤΗΣ
Μαθηματικός
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας και Διαποντίων Νήσων