Σχολιασμός στο πόνημα του Σπύρου Κουρή όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 8/12/2022
Το εν λόγω Τεύχος αποτελεί απόρροια της συμμετοχής του Σπύρου Κουρή σε μία εικαστική
εκδήλωση που έλαβε χώρα στο πλαίσιο διοργάνωσης της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας
Ελλάδος (2021-2022). Συγκεκριμένα, πραγματεύεται τη συνάφεια της επιστήμης με την
τέχνη ως ολότητα και κατ’ επέκταση ως ακούσια έκφραση του ασυνείδητου. Αποπειράται
συνεπώς να αποδειχθεί πως ο ρόλος των αλγορίθμων μέσω της γλώσσας των μαθηματικών
συντελεί στην απεικόνιση της αντικειμενικής όψης του Ιδεώδους στην τέχνη, μέσω της
προσωπικής επινόησης ενός αλγορίθμου από τον συντάκτη του Τεύχους που μέσω της
«ιδιότυπης άθροισης ατομικών ιστοριών» προσπαθεί να εκφράσει με αντικειμενικό τρόπο το
Ιδεώδες.
Αρχικά, ο συγγραφέας επιχειρεί την απόδοση του ιδεώδους ή του Ιδεατού Διαγράμματος
βασιζόμενος στη φιλοσοφική θέση ότι τα υλικά αντικείμενα αποτελούν αντανάκλαση των
ιδεών και πως εμείς τα προσδιορίζουμε μέσω γενικεύσεων και αφαιρέσεων. Επιχειρείται δε
να συμβάλει στην αποδοχή της αντίληψης «περί της εν Αρμονίη τελούσης δισυπόστατης
ύπαρξης του Όντος και στην προσέγγιση της ενυπάρχουσας ταύτισης των δύο -κατά τον
Ηράκλειτο- υποστάσεων του».
Τούτο επιτυγχάνεται ή, σωστότερα, γίνεται επιτεύξιμο συλλέγοντας απεικονίσεις-ζωγραφιές
του ίδιου αντικειμένου από διαφορετικά άτομα και εντοπίζοντας και απομονώνοντας εν
συνεχεία τα συστατικά στοιχεία των εν λόγω αντικειμένων. Στη συνέχεια προχωράει στη
συσχέτιση των εικόνων, καταλήγοντας σε εκείνο που ο ίδιος ο γράφων επονομάζει «ιδιότυπη
άθροιση των παράλληλων ιστοριών των μεταποιημένων αρχικών αντικειμένων». Ο
συγκεκριμένος αλγόριθμος, που εφαρμόζεται ενδεικτικά σε δύο παραδείγματα θα πρέπει να
ειδωθεί ως μια πρώιμη προσπάθεια απόδοσης του Ιδεατού μέσω της εφαρμογής σύγχρονων
επιστημονικών εργαλείων στην Τέχνη. Τέλος, είναι αξιοσημείωτο πως ο ίδιος συγγραφέας
αναγνωρίζει τον σημαίνοντα Ρόλο της επιστημονικής προόδου και των σύγχρονων
απολήξεων της, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, σε αυτή τη διαδικασία.
Κλείνοντας, οφείλουμε να επισημάνουμε την επικαιρότητα της συγκεκριμένης εργασίας αφού
διόλου τυχαία δεν είναι η ύπαρξη μεγάλου αριθμού αντίστοιχων βίντεο στα κοινωνικά δίκτυα
και γενικότερα στο διαδίκτυο, όπου βασίζονται στο γεφύρωμα Τέχνης και τεχνικής
νοημοσύνης με την δημιουργία έργων τέχνης από μηχανές Τεχνητής νοημοσύνης.
Μάριος Μαγιολαδίτης
Μαθηματικός
φιλολογική επιμέλεια: Άρτεμις Παπανδρίτσα, μεταδιδακτορική φοιτήτρια Μουσειολογίας